neděle 7. července 2013

Ptali jste se, tak vám odpovím.

Nejdřív chci říct, že napsat tenhle článek pro mě opravdu nebylo vůbec lehký a je dost možný, že ho za pár dní zase smažu. Jeden podobný už jsem jednou napsala, nevydržel na tumblru ani deset minut a musela jsem ho smazat. Já nikdy nemluvím o tom, co cítím. Nebo ne moc často. Jsem spíš ten typ, co trpí mlčky, protože nechci trápit ostatní tím, že je mi mizerně. Když se mě máma zeptá, co mi je, neřeknu, že se cítím pod psa, řeknu, že jsem unavená. Není pro mě vůbec snadné mluvit o svých emocích, nedělám to často a nedělám to ráda. Přesto, právě kvůli tomu, že bylo 3. července, jsem se rozhodla, že tenhle článek napíšu, protože mám pocit, že se z toho potřebuju vypsat, potřebuju, aby to někdo věděl, i když vím, že nechci, aby se někdo trápil proto, že se trápím já, ale zkrátka cítím, že to musím udělat. Ptali jste se, a tak vám teď vysvětlím, co to vlastně mělo znamenat. A budu mluvit naprosto upřímně. Kdo si to rozmyslel a nechce nic vědět, ať nečte dál. Protože na tomhle článku není nic pozitivního. Nic. Ani jediná věta, ani jediné slovo.
Rok 2012 stál za hovno. Tak moc, že jsem si myslela, že to ani horší být nemůže. Byl ale mnohem horší pro mou kamarádku... o tom ale mluvit nechci. Ten rok zemřeli tři lidé, které jsem znala. Mezi nimi byl i mámin bratranec. Můj... dá se říct strejda. Jezdili jsme společně s jeho rodinou na naší společnou chalupu mnoho let... a ačkoliv jsme měli hodně neshod a poslední dobou jsem si uvědomovala, že je to prostě idiot, měla jsem ho ráda, především kvůli těm vzpomínkám z dětství. Doufala jsem, že by rok 2013 mohl být lepší, dokonce i přes to, že jsem maturovala. Jenomže se posral jak mohl hned tři dny po svém začátku. Psala jsem vám tehdy o tom, co se stalo... ale spíš tak povrchově. Nikdy jsem nenapsala žádné podrobnosti, protože jsem na to zkrátka neměla. Myslím, že teď, když je to půl roku, už vím, že to dokážu napsat. A taky vím, že to svým způsobem potřebuju, protože mě to pořád trápí, pořád na to myslím a pořád mě to ničí, ale nedokážu o tom pořádně s nikým mluvit.

Když je člověku 18, moc si nepřipouští, že by vlastně někdo stejně starej jako je on, mohl umřít. Co by se přece mohlo stát? Jsme mladí... zdraví... máme život před sebou. Jenomže stát se může naprosto cokoliv. Tenhle rok mě naučil, že to tak zkrátka je. 3. leden 2013 nejen, že změnil životy mnoha lidí a k tomu dva životy zmařil, ale změnil mě způsobem, který se mi nelíbí. Od chvíle, co jsem se dozvěděla, co se stalo... jsem se hodně změnila. Cítím to v kostech. Možná to lidem okolo mě nepřijde, ale já osobně to vnímám. Od dne, co jsem se dozvěděla, co se stane, dost často nedokážu přestat přemýšlet o tom, že tenhle svět je prostě zvrácenej. Dřív, když mi zazvonil telefon, řekla jsem si "co zase kdo chce?"... teď, když mi zvoní telefon, jako první mě napadne: "co se zase stalo?". Posledních několik měsíců žiju ve strachu z dalších špatných zpráv. Co se vlastně doopravdy stalo? To zatím vlastně ani nikdo neví. Podstatné je, že spolubydlícímu mého spolužáka a kamaráda hráblo.... a zabil ho. A jeho přítelkyni, holku z vedlejší třídy... taky. Brutálně je zavraždil v jejich bytě. Když jsem četla o tom, že někdo zabil dva mladý lidi nedaleko od mého bydliště, řekla jsem si, že je to strašný a byla paranoidní, protože to bylo relativně nedaleko. Jenomže v sobotu, 5. ledna 2013... mi kamarádka napsala, o koho šlo. Asi půl minuty jsem si myslela, že je to jen nějakej debilní vtip. Po půl minutě jsem si chtěla myslet, že je to jenom debilní vtip. Prosila jsem tiše boha, ve kterého ani nevěřím, aby to nebyla pravda. A pak jsem se roztřásla, rozbrečela a nemohla přestat. Přes zoufalství jsem se ten den dostala k popírání a potom zpět k naprostému rozložení. Mám pocit, že ke stavu smíření jsem se pořád ještě nedokázala dostat. Když umře někdo, koho znáte tolik let a potkáváte ho každý den ve škole... je to strašný. O to horší, když zjistíte, že ho někdo zabil. Pořád jsem doufala, že se prostě spletli, že to není pravda, že to nebyli oni. Že v pondělí přijdou do školy a ani nebudou vědět, o co jde... jenomže nepřišli. Místo toho jsme přišli do školy a seděli ve třídě.. mlčeli.. a brečeli... A pak jsme šli i s třídnim do hospody. Člověk se tam dokázal smát, když jsme vzpomínali, ale nikdy to nevydrželo dlouho. Celý týden byl strašný. Ještě dlouho po tom to bylo strašný. Další den jsme se už chtěli učit, rozhodli jsme se, že nás to rozptýlí... což se i stalo. Jen ty první hodiny byly vesměs... dost hrozný. Profesoři se snažili... pronášet slova útěchy, jenže to bylo ještě horší. Nejhorší byl asi čtvrtek. V ten den tuším chytli vraha. Nebo možná zjistili, kdo to byl. Zveřejnili článek o tom, jak zemřeli. Policie to oficiálně neprozradila, ale únik informací je svině. Všechny nás to totálně zdrblo ještě víc. Atmosféra v té třídě byla dusivá. Půlka z nás odešla... a pak jsme seděli na chodbě a zase brečeli. Měla jsem pocit, že už ani nemám co brečet. A nejhorší byly ty zprávy z bulváru... to, jak to všude rozpitvávali... zprávy na TV Nova. Jenže já jsem na to prostě nedokázala nekoukat. Chtěla jsem vědět, co se stalo... I když je to nakonec vlastně jedno. Ani jednomu z nich to život nevrátí. Mám pocit, že bych to sem psát neměla... jenže už to v sobě zkrátka dusit nedokážu. Hádám, že to zase brzy smažu. A teď je jejich vrah ve vazbě... a kdy ho budou soudit? To je otázka... soudní systém v tomhle státě je fakt tristní. 3. července to bylo půl roku. Už jsem se dostala přes to období, kdy jsem brečela každý den. Pořád jsem se ale nezbavila bolesti v srdci... pořád jsem na to nedokázala přestat myslet a asi ani nepřestanu. Pořád jsem se nepřestala bát, že zapomenu. Že zapomenu, jak vlastně vypadali, jak zněl jejich hlas... Už teď mám problém si ho vybavit. Občas jsem si připadala jako pokrytec. Měla jsem pocit, že nemám právo být tak hrozně zničená z toho, co se stalo, protože jsme nebyli blízcí přátelé... prostě spolužáci, se kterýma se člověk občas bavil. Jenomže i tak na něj... vlastně na oba dva, mám vzpomínky, které nechci ztratit a které mi prostě zabraňují nebýt smutná. Zajímalo by mě, jestli to takhle vnímají i ostatní ze třídy. Jestli to mají stejně. Jenomže se nedokážu zeptat.
Nemohla jsem na 3. připravit články a tvářit se, že to, že je to půl roku od jejich smrti, nic neznamená.
Už nedokážu dál psát. Tohle stačilo. Už nemůžu. Cítím se zlomená. Nikdy dřív jsem nic takového necítila. Mám dojem, že i smrt babičky jsem snášela líp než tohle. Pořádně nedokážu říct proč. Asi je to tím, že byli tak mladí, že to byli lidi staří jako já, že jsem je vídala každej den... a tím, že je někdo zabil... Myslím, že tohle změnilo všechny, koho se to dotklo. Najednou jsme dospěli. Nikdo v tomhle věku by něco takového neměl zažít. Můj brácha ztratil kamaráda... asi dva nebo tři týdny potom... jeho kamarád z gymplu spáchal sebevraždu... život není fér.. a ani nikdy nebyl a nikdy nebude. Teď mám pocit, že bych to neměla zveřejnit. Jsem si jistá, že ten článek zase smažu. Ale je mi trochu líp, když to v sobě nedusím.
Nejhorší je ten okamžik, kdy si uvědomíte, že jsou pryč... a že už se nevrátí.

6 komentářů:

  1. Páni . Tohle se strašně těžko čte , normálně tady brečím,když si uvědomím,jaký je život svině,když to tak řeknu ... Máma mi vždycky říká,že nemůžu nad těmito věci přemýšlet,že každý to má v osudu,ale pořád myslím,proč ? Celý život mají před sebou . Jak na tom je jejich okolí ? Bolí mě to i za ně . Mě odrovnalo,když kluk se kterým jsem jezdila několik na tábory a bydlel v jiné části Prahy a jednoho dne čtu na internetu článek o něm , celý facebook tohoto a to bolí ještě víc, poté se tvoří stránky na podporu , je mi to tak hrozný. Teď už je to rok a půl a já stejně na to musím myslet , proč ? :/ Takže tě na jednu stranu chápu , je to těžký,ale trochu vypsat pomáhá , znám to ;)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: No zase jsem vynechala větu,ale ten kluk se zabil ..:((

    OdpovědětVymazat
  3. Ty vole... Angie, to je mi vážně líto, i když vím, že slova nic takového nikdy nespraví, musela jsem to napsat. Někdy si vážně říkám, jestli je všechno tohle svinstvo kolem reálný, protože je toho tak strašně moc a většina z těch věcí mi nedává smysl. Dějou se věci, třeba jako právě tahle, které prostě nepochopím, ani kdybych chtěla, a poslední dobou je toho čím dál víc.
    Vím, že je těžké, když ti ze života někdo odejde, bolí to, člověk na to nezapomene, možná ani nechce, ale musíme s tím nějak žít. Někdy to jde těžce, ale musíme se dál snažit.
    Asi jsem se neměla vyjadřovat, ale nějak jsem cítila potřebu to udělat, když jsem si tvůj článek přečetla.
    Doufám, že to půjde. Nic lepšího napsat nemůžu, pokud nechci napsat nějaké klišé, které ani není pravdivé.

    OdpovědětVymazat
  4. Teď to bude znít jako klišé, ale opravdu vím, jak se cítíš! Víš o tom že jsi téměř jako já? Představ si, že o pocitech bych dokázala hovořit s cizím člověkem než s rodinou, Nebo to raději dusím v sobě, dokud se z toho sama nedostanu... Já čekám také na rozsudek jednoho případu, mám ale pocit, že tady se té spravedlnosti člověk nedočká! Ten co nic neudělal a nejsou důkazy nebo jsou nepřímé, téměř bezvýznamné dostane doživotí a ten, kterému byla vina prokázána z toho vyvázne 15-20, někdy 25 let... Nejlepší je, když někoho po půlce testu propustí... Ale s tím my obyčejní lidé nic nenaděláme! V některých všech Americe závidím. Psala jsi že na Boha nevěříš, ale spravedlnost je asi vážně ta Boží. Na každého jednou dojde, možná ne hned... Před třemi lety jsem dostala příležitost vidět do jedné kauzy, dlouho trvalo, než jsem se dostala z určité etapy a i po letech cítím zlost a nechutenství k pár lidem, což se už asi nikdy nezmění, ale časem se s tím naučíš žít, no nikdy nezapomeneš

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda, že ses rozhodla tento článek nakonec publikovat a takto se nám svěřit. Někdy je to lepší, než to říct lidem, které každý den potkáváš ve svém životě. Nebudu ti lhát - dokážu si jen představit, jak ti je. Já se naštěstí nikdy osobně s něčím takovým nesetkala... Tedy možná jen okrajově. Dva roky předtím, než jsem se narodila, spáchal sebevraždu můj bratranec. Nikdy jsem ho neviděla na fotce, nevím, jaký byl. Vím jen, jak se jmenoval a že se rodina, kterou spolu máme společnou, rozhodla na jeho pohřeb vykašlat. Já si to nijak zvlášť neberu, protože jsem ho skutečně neznala. Ale to je od věci...
    Rozumím ti, že je to pro tebe těžké. Myslím si, že na to nedokážeš přestat myslet, protože je to šok. Stále čekáš, že je znovu uvidíš, doufáš v to, ale ono se to nestane. Je ti to líto, navíc si uvědomuješ, že se to můžu stát komukoliv, v jakémkoliv věku. Co je nejhorší - někdo je zabil. Někdo, kdo měl evidentně docházet na léčení, protože to neměl v hlavě v pořádku.
    Je jasné, že tohle člověka změní. Ale nesmíš dovolit, aby tě to zničilo. Vidím, že tobě čas alespoň částečně pomohl a už se cítíš lépe.
    Já bych ti poradila, aby ses pokusila nad tím tolik nepřemýšlet a užívat si života. Vzpomínat na ně v dobrém, ale nezamrznout na tom, že si při myšlence na ně rozpláčeš - byť se ta myšlenka pojí se smutkem. To by si asi nepřáli. Čas to spraví a dodá ti sílu. Budu ti držet palce. A nezapomeň, že tu jsme pro tebe :)

    OdpovědětVymazat
  6. Nejradši bych po tvojí upřímnosti a otevřenosti napsala slohy a slohy toho, co se teď ve mě odehrává... ale nemůžu... tohle mě dost vzalo... to co to s tebou udělalo, co se stalo, celý ten článek.. Nedokážu ti napsat nic, co by ti ulevilo nebo, po čem by ses cítila líp... To nedokážu... tohle je hrozně smutný a ten okamžik, kdy jsem to četla, jako bych prožívala to co ty... Možná proto, že to znám, že se mi stalo v podtstatě totéž... a možná jen proto, že se dokážu vcítit do toho jak se cítíš... Je mi to hrozně líto, že si to musela zažít... hrozně moc! Máš pravdu, nemělo by se to dít v našem věku, ale bohužel děje a všude... Jeden den jdeš přes park vysmátá v pohodě a potkáš tam známé tváře.. druhý den jdeš stejnou cestou a tam kde si viděla tváře vidíš jen odraz vzpomínek a místo činu... už to nebude stejné... a dost to v tobě zlomí... ale smrt k životu patří, alespoň to mi říká babička, když si na to vzpomenu....
    Jenže nechci tu psát o sobě... chtěla bych tě obejmout a být tu pro tebe... !

    OdpovědětVymazat