neděle 12. ledna 2014

Camp X-Ray news: Peter Sattler on Camp X-Ray for Sundance 2014

Pořád jsem dost líná. Ale snažím se nějak zabít čas, protože mi pořád akorát hrabe z Sherlocka, takže jsem konečně přeložila alespoň něco :D Omlouvám se, že tu poslední dobou nejsem tolik, ale kromě toho, že není čas tak moc není ani nálada. No Peter Sattler poskytl rozhovor, který se týká Camp X-Ray a který je jakousi součástí jeho profilu v seznamu režisérů, kteří přivezou svůj film do soutěže v Sundance. A já jsem ho pro vás přeložila, chvílema trochu kostrbatě, ale tu hlavní myšlenku to má. Rozhodně je to zajímavé, tak jestli máte čas, stojí za to si to přečíst.

Po vystudování režie na umělecké vysoké škole v Severní Karolíně se Peter Sattler přestěhoval do LA. "Pracoval jsem snad na úplně každé filmové pozici, která existuje" řekl Indiewire. Posledních pět let se věnoval psaní pro studia. "Camp X-Ray" je jeho první vlastní film.

O čem to je: "Mladá žena jde do armády, aby byla součástí něčeho většího, než je ona a její kořeny v malém městě. Ale místo toho skončí jako nová dozorkyně v Guantanamo Bay, kde je její poslání velmi vzdálené tomu, co očekávala. Obklopena nebezpečnými džihádisty a agresivními kolegy v četě skončí v neobvyklém vztahu s jedním z vězňů."

O čem to doopravdy je: "Je to o práci, která je dost na hovno. O tom být obklopený spolupracovníky, které nemáte rádi. O tom zajímat se o někoho, o koho byste se zajímat neměli. Je to o pěšácích, kteří musí uklízet bordel po událostech 11. září. Je to o byrokracii. Je to o krizi po prvním čtvrtletí vašeho života. Je to o naději nebo o jejím nedostatku. Je to o osamělosti. Je to o obyčených drobnostech každodenního života, jen ovlivněných a zdeformovaných surreálním pohledem Guantanama Bay."

Největší výzvy při dokončování tohoto filmu: "Nejspíš čas. Natáčeli jsme jen krátce (19 dní, myslím), což znamenalo, že jsme opravdu museli hejbnout kostrou. Nebylo moc času na zkoumání scén; vlastně musíte vždycky vybrat správný blocking (rozmístění scény, kde a jak bude kdo v konkrétní scéně stát) hned. A samozřejmě se tohle dá opravdu jen plánovat. Jakmile máte na scéně herce a rekvizity, celý blocking se rázem mění. Máme taky několik extrémně dlouhých scén, které se špatně režírují, protože nemůžete doladit každou jednu větu. Musíte dát hercům velmi podrobné pokyny, nebo nejlépe jeden nebo dva přesné pokyny a pak jim nechat volné pole působnosti."


Použité kamery: "Arri Alexa a nemohl bych se do ní zamilovat víc. Je postavená jako filmová kamera, ne jako digitální kamera. Je navržená tak, aby zvládla těžkosti natáčení. A ta nízká světelná expozice je šílená, což miluju, protože můžu využít praktická a stimulovaná světla."

Sattlerovi naděje na to, co si z filmu odnesou diváci: "Aby to milovali nebo nenáviděli, chci aby se cítili tak, že skutečně něco zažili. Aby prošli druhou stranou Gitma a navždy je to změnilo. Chci, aby cítili, že to pouto mezi vojákem a vězněm je skutečné. Že je tam skutečné intimní emotivní lidské spojení, které překonává všechny ty ostatní sračky, které je obklopují."

Potřebovali jste finanční podporu od veřejnosti? "Ne. Měli jsme dostatek štěstí na to, abychom to nepotřebovali."

Ispirace pro tento film: "Abych to trochu zúžil, 'Slon' a 'Gerry' Guse Van Santa, 'Veselé Vánoce, pane Lawrenci' (Nagisa Oshima), 'Peklo v Pacifiku' '(John Boorman), a 'Compliance' (Craig Zobel)."

A co dál? "Zahrabat se v nějakém starém hradu a napsat další."
* * * * * * * *
I am sill lazy. But I have mood now, so... I will try to translate at least this one now for you. I am still fighting with that thought about another blog that I am just trying to think about something else all the time, so... I have for you this. It is kind of interview with Peter Sattler which was made for a profile the director of Camp X-Ray has on Sundance web sites. Meet the artist, that's what they call it. And he told us pretty many things about Camp X-Ray film, so... read it, if you have time.
After studying directing at North Carolina School of the Arts, Peter Sattler moved to LA. "I've worked just about every below-the-line film position there is" he told Indiewire. For the past five years, he's been doing studio assignment writing. "Camp X-Ray" is his first feature film.

What it's about: "A young woman joins the military to be part of something bigger than herself and her small town roots. But she ends up as a new guard at Guantanamo Bay instead, where her mission is far from black and white. Surrounded by hostile jihadists and aggressive squadmates, she strikes up an unusual relationship with one of the detainees."

What it's really about: "It's about a really shitty job. It's about being surrounded by co-workers you don't like. It's about being interested in someone you're not supposed to be. It's about the grunts having to clean up the mess that was created in the wake of 9/11. It's about bureaucracy. It's about a quarterlife crisis. It's about hope, or the lack thereof. It's about loneliness. It's about the mundane minutiae of everyday life, just shaped and warped through the surreal lens of Guantanamo Bay."

Biggest challenges in completing this film: "Probably time. We had a short shoot (19 days, I think), which means that we had to move very quickly. There's not a lot of time to explore the scenes; you pretty much have to get the blocking right immediately. And of course, you can only plan so much. Once you get the actors and props in a space, your blocking always changes. We also have some extremely long scenes which are hard to direct because you can't fine tune each single line. You have to give your actors very broad notes, or at best, one or two specific notes and then set them loose."

Cameras used: "Arri Alexa, and I couldn't be more in love with it. It's built like a film camera, not like a digital camera. It's designed to handle the rigors of production. And the low-light exposure is frankly insane, which I adore since I can use practical and motivated lights."

Sattler's Hopes for Audience Take-Away: "Love it or hate it, I want them to feel like they experienced something. That they came out the other side of Gitmo and were forever changed by it. I want them to feel that the bond between this soldier and detainee is real. That there is a real intimate emotional human connection that transcends all the other bullshit surrounding them."

Did you crowd-fund? "Nope. We were lucky enough to not need to."

Inspiration for the film: "To narrow it down, Gus Van Sant's 'Elephant' and 'Gerry,' 'Merry Christmas Mr. Lawrence' (Nagisa Oshima), 'Hell in the Pacific' (John Boorman), and 'Compliance' (Craig Zobel)."

What's next? "Hole up in an old castle and write another one."

2 komentáře:

  1. Čím víc o tom vím, tím víc to chci vidět! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já už bych opravdu ocenila nějaké to info o tom, jestli se tam ta naše princezna objeví Jako... co si budeme povídat, je celkem blbost, aby tam nebyla, ale vždycky tu ta šance je, nemusí být všude... A bude mě mrzet, jestli tam nebude Peyman, který tam asi teda nebude, no Já vím, že si to představuju jak Hurvínek válku, když chci nějaké jasné informace, ale fakt nemám ráda, když se na něco natěším a pak z toho nakonec nic nebude

    OdpovědětVymazat