čtvrtek 26. ledna 2017

La La Land, aneb něco víc o mém novém nejoblíbenějším filmu.

Rozhodla jsem se mezi těmi všemi články s novinkami ze Sundance, že si udělám trochu času a proložím to i něčím jiným. Konkrétně pak článkem o filmu La La Land, který jsem slibovala už před několika týdny. Čekání na tenhle film se zdálo nekonečné, ale už v úterý 10. ledna na to konečně došlo. S mamkou jsme zašly do kina na film, o kterém se teď hodně mluví a je hodně oceňován. Trochu jsem se bála, že se mi nebude líbit, protože od něj budu očekávat příliš, ale to mi nezabránilo v tom na něj jít. Těšila jsem se na něj příliš dlouho na to, abych ho v kině vynechala. Kdo ví, kdy by se dostal na internet, abych si ho stáhla. Déle už jsem čekat nemohla ani náhodou. La La Land jsem zkrátka musela vidět, co nejdřív to šlo. A to i přesto, že mi nebylo dobře, šla jsem ze zkoušky a byla jsem utahaná jako pes. Myslím, že ten film mě vyléčil z přicházející chřipky. Přesto jsem tenhle článek odkládala. Proč? Nejspíš proto, že je pro mě z nějakého důvodu mnohem těžší psát o filmech, které si zamiluju, než o filmech, které se mi nelíbí nebo se mi líbí zkrátka tak nějak... normálně. Všechno, co jsem cítila, když jsem se dívala na ten film, jsem chtěla dokázat správně formulovat, aby to nevyznělo jako plytký sentimentální žvást. Jestli se mi to povedlo netuším, ale alespoň jsem se k tomu konečně dokopala. Vím, že jsem tu v poslední době nic nepsala, ale tak nějak jsem ztratila tu potřebu na konci roku a nalezla ji znovu až teď. Stejně jako vždycky upozorňuji, že tento článek bude obsahovat spoilery, stejně tak bude obsahovat můj a jenom můj názor. To, že se mně film líbil neznamená, že musí všem. Pokud se tedy po přečtení rozhodnete na film kouknout a nebude se vám líbit, neházejte to prosím na mě :D



La La Land je film režírovaný Damienem Chazellem, který režíroval už jeden z mých oblíbených filmů z poslední doby. Ten film se jmenoval Whiplash a více si o něm můžete přečíst tady. Když jsem zjistila, že se chystá natočit film z prostředí Los Angeles ve stylu starých filmových muzikálů z 50. let na způsob Singin' in the Rain a k tomu do hlavních rolí obsadil Emmu Stone a Ryana Goslinga, okamžitě jsem věděla, že to budu chtít vidět. O čem film vlastně je? Film vypráví příběh mladé ženy pracující v kavárně v Hollywoodu, která před 6 lety přijela do Los Angeles se snem, že se stane známou herečkou. Za těch 6 let si však prošla už haldou castingů a stále se jí nepodařilo prorazit. Hned na začátku filmu se setkáváme i s druhou hlavní postavou, kterou hraje Ryan Gosling. Jmenuje se Sebastian a cítí, že jeho životním posláním je zachránit jazz. On sám je skvělý pianista, přesto neúspěšný a musí brát i tak ponižující kšefty, jako hraní Vánočních koled. Jeho snem je založit si vlastní jazzový klub, kde by každý hrál jak chtěl a co chtěl. Skutečný, syrový jazz. A to byl jeden z aspektů, proč se mi tenhle film hrozně líbil. Protože já zkrátka miluju jazz. Tihle dva se setkávají několikrát v období, které se nedá úplně považovat za nejúspěšnější. A ano, čekáte správně. Zamilují se do sebe. Oba dva ale stále chtějí to, co si pro sebe vysnili... a tak nějak zjišťují, že si musí vybrat mezi snem a tím, jestli dokážou být spolu. Tolik bych asi řekla k příběhu, ať vám tu zase nevykecám úplně každý detail. I když se nejspíš zmíním i o tom konci, protože ten se tak nějak nedá opomenout. Tohle není recenze, je to výkec a já vás varovala. Spoilers all around.


Jak už jsme se zmínila, film byl natočen ve stylu starých filmových muzikálů, přestože se odehrává v současnosti. Jeden by čekal, že to bude jeden velký nepřirozený sentimentální kýč, ale není tomu tak. Ten film je ztělesněním naprosté dokonalosti. Dobrá, nejsem úplně objektivní. Ale už jsem objektivní, když řeknu, že ten film je opravdu krásný, dojemný, herecky úžasný, má krásnou hudbu a svým způsobem je zkrátka kouzelný. Já jsem pociťovala dost silnou nostalgii, když jsem seděla v kině. Rozbrečela jsem se štěstím nad krásou toho filmu už při úvodní scéně a to ještě nic nebylo. Ale všichni víme, že jsem plačka. Singin' in the Rain je můj oblíbený film, jak bych mohla necítit nadšení a nostalgii netuším. Lidé sice normálně nevedou rozhovor písní a dokonce u toho ani nestepují, ale to neznamená, že film, ve kterém to tak probíhá, musí být nutně nemožný. Já osobně miluju hudbu a mám ráda muzikály, miluju filmy a mám ráda tanec, takže já jsem zkrátka musela být nadšená. Kamarádka Katarína včera zmínila film Into the Wild v souvislosti s La La Landem. Nevěděla toti, jestli na La La Land do kina jít, protože se bála, že to bude podobné jako Into the Wild. Je to jako srovnávat nebe a dudy. V La La Landu je spousta hudby, toho zpěvu ale zase tolik ne, aby to působilo rušivě. Občas mají v těch filmových muzikálech takový zlozvyk, že z toho v podstatě dělají už skoro operu. Celým La La Landem se prolíná krásná jemná muzika, ale není to celé zpívané. Probíhají tam normální mluvené rozhovory, není to jeden taneček za druhým. Ten film zkrátka funguje jako jeden velký celek, kombinace filmu a muzikálu se skvělou hudbou, nejen jazzovou, a jestli vám někdo bude tvrdit, že La La Land je špatný film, tak prostě kecá. Objektivně totiž nikdo nemůže říct, že to je špatný film. Může říct, že se mu nelíbil, ale špatný zkrátka není. To je fakt. Ne názor.


Teď už přichází čas na tu nejvíc spoilerovou část, budu totiž mluvit o závěru. Moje mamka při cestě z kina řekla, že tomu filmu k dokonalosti už chyběl akorát klasickej sluníčkovej happy end plnej jednorožců. Takový názor měla spousta lidí, ale já s tím osobně nesouhlasím. Mně se líbí, že to skončilo tak hořkosladce. Nebrala jsem to jako žádnou sprchu na závěr nebo jako obří křivdu. Život není pohádka a tak i když se dva milují, nemusí vždycky skončit nutně spolu navždycky, dokud je smrt nerozdělí. Oba dva si splnili svůj sen, ale aby si ho mohli oba splnit, musely se jejich cesty rozdělit. Člověk měl sice pocit, že ti dva zkrátka patří k sobě i díky chemii mezi Emmou a Ryanem, ne bezdůvodně spolu už hráli pár ve třetím filmu, ale tak to zkrátka občas nechodí. Je to škoda a bolelo to, ale přišlo mi to jako dokonalý závěr filmu. Nejvíc mě potom dorazil ten sestřih toho, jak se mohl jejich příběh odehrávat, kdyby se některé věci staly trochu jinak. To mi přišlo docela zákeřné, i když zároveň opět krátně provedené. Tleskám Emmě a Ryanovi. Především scéna z konkurzu téměř v závěru filmu se mi zaryla do paměti. Emma si rozhodně zaslouží všechna ocenění a doufám, že letos schrábne i toho Oscara.

Co říci závěrem. Do tohohle filmu jsem se naprosto a hluboce zamilovala po prvním shlédnutí a rozhodně se k němu budu ráda a často vracet. Slzela jsem během filmu několikrát, ale nejen dojetím z příběhu, ale především dojetím z toho, jak nádherný mi ten film připadal. Zmiňovala jsem hudební, taneční a hereckou stránku, ale ten film je skvělý i po stránce vizuální. Je to skutečně režijně mistrovsky zvládnutá práce a asi není jediná věc, kterou bych tomuhle filmu dokázala vytknout. Přesně jak jsem čekala, šla jsem do kina a hned jak film začal, tak mě zasáhl svou plnou silou a já jsem byla ztracena. Nejmenovaný český herec sedící v řadě přede mnou sice v jedné chvíli vypadal, že usnul, ale zřejmě se mi to jen zdálo. Už hodně dlouho se mi v kině nestalo, že by všichni i po skončení samotného filmu seděli a čekali, až zazní poslední tóny hudby a zmizí poslední záběr závěrečných titulek. Taková kuriozitka na závěr, kdo by měl náhodou nějaké poznámky k hereckým výkonům, pokud by se někdo takový na planetě naskytl, tak všechno, co je zahráno na klavír v tom filmu, hraje Ryan Gosling, který v době, kdy získal roli, neuměl na klavír ani prd. Já hraju na klavír už přes 16 let a některé z těch věcí by trvalo se naučit měsíce i mně. Toliko k těm, kteří by třeba zpochybňovali, že si Ryan zaslouží Zlatý Glóbus, protože věřte tomu nebo ne, i tací se najdou.


Tím bych tenhle článek asi ukončila. Ještě zmíním, že hudbu k filmu dělal Justin Hurwitz a podle mě je ten chlap naprosto geniální. Ten film je podle mě celej geniální. Zkrátka a dobře, já ten film zbožňuju, dost možná se dostal i na první místo seznamu mých nejoblíbenějších samostatných filmů, takže pokud se vám film nelíbil, nebojte se mi to sdělit, ale raději přijďte s vážně hodně dobrým argumentem, proč si myslíte, že ten film není dobrý, protože ode mě má asi tak milion bodů z deseti. To dát nemůžu a tak skončím alespoň u té kulaté desítky.

Hodnocení: 10 bodů z 10.
A dalších milion k tomu, hawk.
Pac a pusu, Angie.

4 komentáře:

  1. Na La La Landu jsem také byla a měla jsem nejdříve obavy, miluji muzikály, ale trailer mě dostatečně nezaujal, ale o to více jsem si užila samotný film, rozhodně ho řadím do své topky nejoblíbenějšícch filmů. Hned po kině jsem si musela najít písně a pouštět si je Co se týká toho konce(taky si dovolím v komentáři spoilery), tak kamarádka ho označila za nepovedený, protože tam měl být happy end, ale mě by se tam štastný konec (i když tohle neštěstný konec rozhodně nebyl) nehodil. Oba dva měli sen a ten se jim splnil, možná by se jim splnil, i kdyby byli spolu, ale možná ne... tím mi ten film přišel neuvěřitelně skutečný a reálný, i když muzikálová čísla reálná nejsou, tak žasnu, jak to spolu skvěle šlo dohromady. Režisér opět předvedl, že hudební filmy jsou jeho dominantou a jen tak se mu nikdo nevyrovná. Oba herci byli úžasní. Hodnotila bych úplně stejně, plný počet bodů a jsem zvědavá, kolik film promění Oscarů, a jestli se třeba zopakuje úspěch Titanicu, když má tolik nominací...

    OdpovědětVymazat
  2. ja som sa na tento film ešte nedostala takže to so spoilerom vynechám, no vidieť, že si týmto filmmom nadšená a nedá sa to poriadne asi ani opísať       , mno a to určite keď sa bude da´t stiahnuť si ho čo najskor pozriem, lebo sú naňho len samé chvály

    OdpovědětVymazat
  3. Musím říct, že já s dovolením tenhle článek taky vynechám, La La Land mám už pár dní stáhnutý a ještě jsem se nedokopala k tomu si ho pustit, musím to co nejdříve napravit, asi to bude vážně skvělý film podle recenzí a podle neskutečných nominací. :) Jsem ráda, že se ti film líbil, mám ještě větší chuť si to pustit.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak nevím, kde tady u tohohle článku začít. Našla jsem si čas na jeho přečtení až teď - nemohla jsem ho prostě vynechat! Asi nejprve začnu pochvalou - jak si se na začátku strachovala, aby ta recenze nebyla blábol, tak musím říct, že tohle se četlo opravdu velmi dobře a měla jsi to všechno hezky sestavené!
    Já mám muzikály ráda, ačkoliv mi přijde, že jsem jich zase až tolik neviděla Můj nejoblíbenější je rozhodně Mamma Mia!. To je taková srdcovka, protože já prostě miluju ABBU ♥ Trošku jsem se bála toho, že La La Land je dělaný do stylu těch starších muzikálů, protože z nich jsem neviděla skoro žádné. Teda před pár měsíci jsem v rámci své filmové výzvy od Merylky viděla právě Zpívání v dešti a byla jsem mile překvapená tím, jak se mi líbil. Zjistila jsem, že odtud znám pár písniček, aniž bych o tom věděla a úplně jsem žasla nad tím, jak tam dokázali tancovat!
    I přesto všechno jsem prostě La La Land musela vidět. Taky jsem se na něj těšila hrozně dlouho. Trailery mě nadchnuly a doteď si vždycky pouštím City of stars, která se zařadila mezi mé nejoblíbenější písničky ♥ Přiznám se, že při prvním zhlédnutí jsem byla trochu z těch písní rozpačitá. Nebyly špatné, ale tak nějak to nebyl můj šálek čaje. Ocenila jsem je až když jsem si stáhla soundtrack a trochu je naposlouchala Na filmu se mi asi nejvíc líbila ta krásná hudba a pak také taneční scény. Třeba ten tanec ve hvězdách byl nádherný ♥ Nebo pak to tancování v alternativní realitě na konci Emma a Ryan prostě dokázali, že  jsou skvělá dvojka a nedokážu si představit, že by ve filmu hrál někdo jiný. Emma byla skvělá! Mě třeba zasáhla ta konkurzová scéna, kde telefonuje, slzy v očích a těm lidem na konkurzu bylo úplně jedno, že byla nějak emotivně naladěná a prostě řekli "děkujeme, další". To je hrůza. Já bych se teda herectví nedokázala věnovat, jak Mia po 6 let bez jediné práce... Co se týče konce. Já jsem teda ráda, že to dopadlo, tak jak to dopadlo, protože to ukázalo realitu. Myslím si, že v reálném světě by jim to taky nevyšlo. Jeden z nich by prostě musel objetovat svoje sny. Ještě k tomu alternativnímu konci - ten se mi líbil, ale částečně taky ne. Byla to hezká sekvence, ale mně trošku přišlo, že už to jen natáhlo celý film. La La Land mi taky přišel trošku delší než by musel být. A co mi na něm "vadilo" asi nejvíc, tak byl ten jazz no. Tohle jde prostě nějak kolem mně. Ačkoliv se mi teda hrozně líbila ta písnička "Start a fire" - to jsem měla úplně chuť začít trsat Tak tohle byly takové dva mínusy - délka a jazz - z mé strany. Ale říkala jsem si, že možná když se na film podívám znovu, tak už to budu zase vnímat jinak. Co se týče hereckých výkonů, tak si Emma i Ryan zaslouží uznání. Co všechno museli dělat - hrát, zpívat, tančit a Ryan se ještě k tomu všemu naučit hrát na klavír! Ale on myslím říkal, že vždycky chtěl hrát na klavír, tak měl aspoň důvod proč začít La La Land se rozhodně řadí mezi ty nejkrásnější filmy současnosti a možná i celkově. V dnešní době, kdy každý druhý měsíc vycházejí filmy se superhrdiny, je tohle naprostý unikát! A jsem na 99 % přesvědčená, že zaboduje na Oscarech a vyhraje i hlavní cenu za nejlepší film :)

    OdpovědětVymazat