sobota 21. března 2020

Něco jako recenze: 'SEBERG'

Ahoj všichni. Tenhle článek bude jenom v češtině, protože to nejspíš bude dlouhé a asi nemám sílu na to se patlat s anglickou verzí, když ji stejně nikdo číst nebude :D Kdo ví, jestli si vůbec někdo přečte tu českou, tak snad se na mě nebudete zlobit, když tu anglickou vypustím. Rozhodla jsem se dnes napsat po dlouhé době trochu jiný článek. Dřív jsem psávala recenze na Kristeniny filmy poměrně často, ale trošku jsem od toho v posledních možná už i letech upustila. Je to samozřejmě i tím, že už nemám tolik času jako dřív, ale možná i trochu tím, že filmy, které Kristen v posledních filmech natočila, mě tolik neoslovovaly. Jak které, samozřejmě, ale poslední film, na který jsem napsala něco jako recenzi byl Cold Creek Mannor v roce 2016, který se mi absolutně nelíbil :D Překvapuje mě, že jsem nenapsala články o pozdějších filmech, možná, že jsou jen někde zapadlé, ale těžko říct. Nechce se mi to hledat, každopádně jsem toho tolik nenapsala nebo se třeba jen zmínila v jiném článku, čemuž bych se chtěla u filmu SEBERG vyhnout, protože o tom mám víc co říct.

Kristen měla opravdu silný rok 2019, vyšly jí hned 3 snímky a bohužel tedy ani jeden z nich neměl zrovna úspěch, ať už v box office či u kritiků. Největší úspěch měl co se hodnocení týče film Underwater, který jsem ale bohužel nezvládla dokoukat, protože nesnáším horory a nedávám to. Charlieho andílci měli poměrně úspěch u "obyčejného" diváka, ale u kritiků film propadl. Z poměrně asi pochopitelného důvodu. Mně osobně se film líbil a bavil mě, ale příběh byl podle mě nedotažený a ženská propaganda byla příliš cítit z téměř každé scény. Není špatný, ale nemá to kouzlo těch starých filmů s Drew, Lucy a Cameron. Holky se všechny snažily moc, ale nestačilo to. Elizabeth Banks mi v tom filmu vyloženě vadila... a mnohem radši bych byla, kdyby záporák byl někdo jiný, než byl. Nechci spoilerovat, takže o tom když tak jindy, ale obecně mě to trochu zklamalo, abych pravdu řekla. Film utrpěl jistě i tím, že studio odstřihlo část financí a tudíž museli na poslední chvíli měnit plány... Včetně jedné údajně velmi velké bojové sekvence v závěru filmu. Což mě sere dost. Přesto mě mrzí, že se nedočkáme dalších dílů, protože trio Naomi, Ella a Kristen bylo skvělé.

Teď ale zpět k filmu Seberg. Ten měl velký úspěch letos na festivalech a Kristenin výkon byl všeobecně hodně chválen, takže jsem se na něj ze všech těch tří projektů roku 2019 těšila ze všeho nejvíc. I proto, že žánrově mám tenhle druh filmů asi nejradši. Ráda kouknu i na komedii, na akčňák nebo fantazy, ale dramata měla v mém srdci vždy zvláštní místo. A přestože jsem ráda viděla Kris zase v komedii a myslím, že jako Sabina byla skvělá a fakt mě překvapila s jakou lehkostí postavu ztvárnila, přijde mi, že jí ty dramatické role přeci jen sedí trochu víc. Možná je to ale jen můj názor. Jsem zvědavá na ten rom-com Happiest Season, který nedávno dotočila. Nějak pořád odbíhám, zpět k Seberg. O čem film Seberg vlastně je?

Seberg vypráví dá se říct dva paralelní příběhy. Dva pohledy na stejnou situaci. Film se soustředí na život herečky Jean Seberg mezi roky 1968 a 1970, kdy se stala terčem šikany ze strany FBI, která vyústila až do té míry, že předčasně porodila svou dceru Ninu, která dva dny po porodu zemřela, a dost pravděpodobně tohle období života vedlo i k tomu, že v roce 1979 spáchala ve věku 40 let sebevraždu. Jedná se tedy o skutečný příběh, o kterém se obecně moc neví a tvůrci filmu se ho rozhodli zpracovat po svém. Na jedné straně tedy máme Jean Seberg, která byla zapálenou aktivistkou za lidská práva barevných, což ji stálo nejen karieru v Hollywoodu, ale i dobré jméno. Právě kvůli vazbám na skupinu Black Panthers a kvůli vztahu s aktivistou Hakim Jamalem se k ní obrátila pozornost FBI. Ti tehdy prováděli nelegální odposlechy v rámci programu COINTELPRO a sledovali Jean na každém kroku. Druhý úhel pohledu je potom ten ne tolik probádatelný a z velké míry jistě smyšlený. Jde o pohled mladého agenta FBI, který je přiřazen k případu Seberg. Sledujeme jeho vývoj v průběhu celého vyšetřování a z jeho pohledu sledujeme i celou operaci namířenou proti Jean Seberg.

Obecně si myslím, že tohle pojetí bylo dost zajímavé. Jack Solomon je zde smyšlenou postavou, ale dokážu si představit, že někdo takový skutečně mohl existovat. Přestože tahle část příběhu je tedy převážně zdramatizovaná, osobně ji považuju za hezký detail. Samozřejmě postava Jacka Solomona má ve snímku určitý význam, který nebudu prozrazovat, je to takové vyústění filmu, které mně osobně se moc líbí a mrzí mě v tomhle případě, že Jack Solomon nebyl skutečnou osobou. Ačkoliv je možné, že je na skutečné osobě založen. Obecně ale souhlasím s některými kritiky. Film se mi celkově moc líbil. Nebyl to žádný wow! snímek, ale líbil se mi a vyvolal ve mně spoustu emocí. Přesto mi ale něco chybělo. Myslím, že ten film moc nefungoval jako celek. Přestože se mi líbily ty dva odlišné pohledy, tak když se daly dohromady, trochu to haprovalo a sem tam mi přišel nedotažený i scénář.

Z čeho jsem byla ale naprosto nadšená byl tedy výkon Kristen. Ten si podle mě zasloužil mnohem více pozornosti, než dostal, a to i od loňské Awards Season, protože by si nějakou tu nominaci Kristen podle mě skutečně zasloužila. Viděla jsem teď už celkem dost z filmů, které si odnesly nominace, a musím říct, že některé výkony mi nepřišly ani dohromady tak dobré, jako to, co předvedla Kristen jako Jean Seberg. Možná jsem ale předpojatá, těžko říct. Já mám ráda ten její jemný styl, ta gesta, to jak dokáže jediným pohledem vyjádřit tolik emocí. To všechno tu je a kromě toho dokázala zachytit i duši Jean Seberg. Kristen se ji nesnaží parodovat, nesnaží se ji imitovat, ale skutečně zachytila to její kouzlo a její podstatu. Schválně jsem kvůli tomu koukala na nějaké rozhovory nebo záběry z filmů a přijde mi, že ji opravdu vystihla. To je všeobecně to jediné, na čem se většina kritiků shodne. Že hlavním pozitivem filmu je Kristen Stewart, ale ani ona nedokázala film udržet pohromadě, přestože se skutečně snažila. Film se mi líbil, myslím si, že byl dobrý, ale bohužel mohl být podle mě mnohem lepší. Z mého pohledu trochu promarnili příležitost natočit něco skvělého, a ve výsledku je výsledek jen dobrý. Ne průměrný, to zase ne, ale ne úžasný. Další tedy, kdo stojí za zmínku, je Anthony Mackie, kterého miluju a ve filmu byl fakt skvělý jako Hakim Jamal. Já osobně moc nechápu ten fuzz kolem Zazie Beets, já ji moc nemusím a ani tady mi nepřišlo, že by nějak vybočovala z řady. Moc ráda jsem po dlouhé době taky někde viděla Jacka O'Connella. Všechnu slávu pro sebe ale rozhodně ukradla Kristen jako Jean Seberg a podle mě je to její doposud nejlepší role.

Celkově bych tedy filmu dala tak: 7,5 bodu z 10.
Doporučuju, je to hodně zajímavé, Kris je skvělá, ale asi na něj časem zapomenete.